miercuri, 1 aprilie 2009

Se intampla in Romania

Criza loveste sectorul auto, Dacia trimite muncitorii in somaj tehnic cu plata 100%, Guvernul SUA acorda General Motors si Chrysler ajutoare de miliarde de dolari, Dacia-Renault cere ajutor statului roman. Suna cunoscut? Pe fiecare tub de televizor, pe fiecare banda radio si pe fiecare hartie ce se intituleaza ziar aceste subiecte sunt omniprezente. In timp ce le vedem, le auzim sau le citim noi ne continuam cursul zilei, interesati insa nu neaparat afectati. Ei bine, azi am avut ocazia sa experimentez ce inseamna "criza" in piata auto.
Povestea noastra incepe in ziua lui Dumnezeu, 01 aprilie 2009, la ora 14:10 cand ma indreptam constincios spre benzianria Rompetrol (sustin companiile nationale ca sa treaca de criza :) ) intrucat acul indicatorului de benzina arata un rezervor aproape gol. Stateam la semaforul dinainte de Selgros, iar cand rosul s-a facut verde am demarat agale, ardeleneste chiar, spre "obiectivul meu" care se vedea cam la 200 de metrii. Procesul nu a fost foarte complicat, ambreaj, viteza intai, acceleratie ... viteza a doua ... viteza a tre ... dar ce se intampla? Simteam masina cu pierde din avant, asa ca am schimbat rapid a treia si am inceput sa accelerez ... si culmea ... in loc sa mearga mai repede viteza scadea tot mai mult, pana cand am vazut "Pomul de Craciun" de pe bord format din beculetele care imi indica diverse lucruri. Intr-un moment de maxima inspiratie directionez masina spre drepta drumului (unde spre norocul meu era o fasie de drum/parcare goala) folosind doar putina intertie pe care o mai aveam. Ma opresc intr-un final, decuplez contactul si astept putin ... dupa care incerc din nou ... invart cheia putin , se aprinde "Pomul de Craciun", se aude pompa de benzina cum se armeaza, piuitul care ma avertizeaza sa-mi pun centura ... rotesc cheia de tot, motorul incepe sa se invarta ... insa nu vrea sa porneasca ... Privesc spre indicatorul de benzina si ma gandesc cu jale "Dupa 6 ani de condus ... era momentul pentru pana prostului!". Resemnat scot cheia din contact si ma gandesc sa imping singur masina spre pompa de benzina, dar gandul imi trece repede ... 1 tona la deal, dusa de un singur magar nu parea o idee prea buna. Inchid masina si ma indrept spre Viva unde speram sa gasesc vreo doi trei baieti vanjosi care sa ma ajute sa aduc masina in benzinarie. Pe drum insa cumva tangential cu gandurile mele imi trece prin minte ca s-ar putea sa fie mai mult decat lipsa de benzina si ca i-as pune pe oamenii la treaba degeaba. Asta e momentul in care trec de usile automate si ma indrept spre casa unde le explic oamenilor situatie (era un tip inalt dar foarte slab si o doamna de varsta mijlocie) si ii rog sa ma ajute sa ajung cumva cu benzina la masina si nu invers. Fara sa clipeasca tipul scoate din cosul de gunoi (da, stiu, suna murdar) o sticla de Fanta de 2,5 cu care ne indreptam spre pompa de benzina. Umple sticla cu ceva ce semana mai mult a vin alb de casa, platesc (cu ocazia asta am invatat ca in cadrul companiilor multinationale de racoritoare 2,5 = 2,33 L de fapt :P) si plec inapoi la masina. Ajuns acolo deschid rezervorul si intr-o imagine care simbolizeaza criza (benzina din sticla de Fanta) torn repede lichidul magic. Arunc ordonat bidonul la cosul de gunoi, ma urc in masina ... si ... si ... aceelasi zgomot. In momentul ala inginerul din mine a zis "Stai ca nu e asa ... trebuie sa incerci de mai multe ori pana ajunge benzina!" Si incerc ... o data, de doua ori, de trei ori ... Ei bine asta e momentul ce-mi spune ca am o problema. Evident, ca orice barbat aflat in pana pe marginea drumului, deschid capota si incep sa ma uit grav pe acolo, de parca stiam ce fac. Mecanicul din mine a iesit la iveala ... dar degeaba. Iar dupa trei minute de studiat motorul murdar concluzionez ca e momentul sa "sun un prieten". Scot telefonul si-l apelez pe tata. Ii explic problema, iar acum devin constient ca e timpul pentru un curs fulger de mecanica a motoarelor prin telefon. Analizam noi, in sistemul mutului cu surdul problema, constatam ca nu se poate rezolva asa si e timpul pentru profesionisti. Cine sunt ei?
1. Mecanicul meu la care merg de obicei: il sun, si-mi spune ... "Daaa, dar eu nu pot sa vin pana acolo sa te tractez, suna la o firma specializata si adu-o aici!". OK! Primul meu gand "ce tare ... sa-ti permiti sa refuzi clienti ... cred ca ii merge foarte bine"
2. Mecanicul familiei - asta nu inseamna decat ca-l sun din nou pe tata, care impreuna cu un coleg, vine la locul faptei.
Dupa ce fac si ei exact ce am facut si eu :P, legam masina de Logan-ul cu care venisera si ne apucam sa o tractam pana la primul service (ne aflam foarte aproape de IATSA, despre care stiam ca sunt specializati pe CIELO). Ajungem intr-un final acolo, intru unde scria "Receptie" si dau de "Casierie". WOW! Explic faptul ca am nevoie de service si mi se spune "Mdea, acolo in spate ... unde scrie KIA!"
Bun, acum stiu unde trebuie sa ajung, merg fericit acolo, la singurul om care era in zona si-i spun "Am si eu un CIELO care nu porneste ..." si nu apuc sa termin fraza ca el, cu un accent de la prima oprire dupa granita de vest, imi raspunde "Cam nasol!!!!". :)) Foarte destept ...
Pana la urma imi face receptia iar unul dintre sefii care aparuse intre timp acolo ne spune sa ducem masina in spate. Ahhaa ... da ... mi se pare o idee buna ... doar ca ... parca era o problema ... :-? ... A DAAA! Nu porneste! Bine ... sa impingem atunci ... dar nu inainte de un test super sofisticat in fata service-ului. Vine omul cu o cheie hexagonala, deschide capota si bate intr-o piesa metalica cu doua atingeri ritmice ... dupa care spune "Da-i!!". Nu o sa ghiciti niciodata ce s-a intamplat ... DA! Asa e! Nu a pornit!!! Asa ca ne-am apucat sa impingem masina in spatele service-ului, era ora 15:35. Ni se spune sa asteptam putin ca baietii termina imediat cu un Kia Sorento dupa care se ocupa de noi. Bineee ... si stam ... si stam ... se face 16:00 si nimic. Intre timp, undeva in drepta noastra, prin geamul unei camere a showroom-ului vedem cam 10 muncitori care isi luau pranzul, ok dreptul lor, dupa care fumeaza o tigara, ok merge dupa masa, dupa care se apuca sa joace carti, ok ... ce pana mea???. Intr-un final apare un baiat, care se urca in masina, invarte cheia iar dupa doua sunete de la motor zice ... AAAA, e distributia!!! MAMAA!!! Ce tare ... abia a vazut masina si stie care e problema! Demiurg!! Impingem iar masina in service, deschide caseta de distribuie ... si ... si ... suspans maxim ... NU ERA ASTA PROBLEMA!!! :P Nu-i bai ... masina coreana ganita bine, aduce un tester, il conecteaza si spune "Asta nu-mi arata nimic!" si pleaca. "Asta nu-mi arata nimic??????" adica nu arata nici o problema sau nici macar nu merge? Se apuca mai desface doua, trei suruburi, mai testeaza doua trei lucruri si zice "Aici e problema" si arata spre o piesa de langa motor. SUPER! Acum stim! Schimb-o, platim si plecam! UHUUU!! Ce simplu suna nu? Bineinteles ca nu e asa ... pentru ca nu aveau piesa pe stoc ~X-(. Dar nu cred ca au vreodata pe stoc ceea ce ai tu nevoie ... insa asta e cu totul alta poveste.
Cam asa arata industria auto si sectorul de sustinere a industirei auto la noi in tara. Dar nu cred ca e din cauza crizei ... cred doar ca e de la ei!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu